Online reviews, de-mond-tot-mond reclame van vandaag

"97% of consumers read online reviews for local businesses in 2017"

"90% of consumers read online reviews before online purchases"

"85%-88% of consumers trust online reviews as much as personal recommendations"

Waarom bedrijven gebruik (moeten) maken van reviews?

Vroeger was mond-tot-mond reclame één van de krachtigste marketinginstrumenten voor bedrijven, maar mond-tot-mond reclame is vluchtig en persoonlijk. Tegenwoordig hebben we de elektronische mond-tot-mond reclame, namelijk reviews. Het grote verschil tussen online en offline mond-tot-mond reclame is dat online reviews permanent en publiekelijk zijn. De reviews staan online voor iedereen te lezen en voor altijd op het internet gegrift.

Welke rol spelen reviews in het keuzeproces van de consument?

Natuurlijk streef je naar zoveel mogelijk positieve reviews, maar "There is no such thing as bad publicity". Een bekende uitspraak, waar bijna iedereen wel eens van gehoord heeft. Natuurlijk zijn de meningen hierover verdeeld, maar door blootstelling aan reviews, ongeacht positief of negatief zijn consumenten nu wel bekend met uw bedrijf als zij daarvoor er nog nooit van gehoord hadden. Alleen maar hele positieve reviews zijn in ieder geval meestal niet erg geloofwaardig, de verdenking van zelf gefabriceerde reviews komt dan snel op.

De marketing professoren John H. Roberts (Sydney University) en James M. Lattin (Stanford University), specialisten op het gebied van consumer choice behavior, hebben het Consideration set model ontworpen om het keuzeproces van de consument in kaart te brengen. Het Consideration set model gaat uit van vier stadiums:

Universal Set: Alle beschikbare aanbieders in de wereld voor een bepaald(e) product/dienst.
Awareness Set: Alle aanbieders die een individu kent voor een bepaald(e) product/dienst.
Consideration Set: De aanbieders die een individu overweegt alvorens een product of dienst van te kopen.
Choice: De daadwerkelijke keuze.
Neem contact op:

Robert van Loon
Client Service Director
Robert van Loon
Consideration Set
Op het moment dat iemand door middel van reviews met uw bedrijf in aanraking komt, verschuift uw bedrijf van de Universal set naar de Awareness set in het model. Ongeacht of dit een positief of negatief bericht was, neemt de kans op een aankoop toe. Het liefst ontvangt u als bedrijf natuurlijk een positieve review, hiermee komt uw bedrijf namelijk sneller terecht in de Consideration Set en wordt de kans groter dat de persoon in kwestie voor uw bedrijf kiest.

Wat maakt een online review betrouwbaar?

Interessante paradox is dat consumenten reviews van consumenten met weinig expertise, sneller vertrouwen en geloven dan reviews geplaatst en geschreven door experts. De reden waarom wij als consumenten experts minder snel vertrouwen dan de gewone consument heeft twee redenen:

      1. Consumenten kunnen zich meer identificeren met consumenten;
      2. Consumenten wantrouwen experts meer, omdat zij een verborgen agenda kunnen hebben.

We vertrouwen een expert wel, wanneer die de rating van "expert" heeft gekregen door consumenten zelf. Denk hier als voorbeeld aan een Uber-chauffeur, die vijf sterren heeft gekregen van zijn klanten.
Feeddex is specialist in het verzamelen van reviews voor haar klanten. Door actief klanten te benaderen voor reviews als onderdeel van het klanttevredenheidsonderzoek krijgt u als bedrijf geautomatiseerd en dus veel reviews van de consument. De reviews worden automatisch geplaatst op uw website en de review widget kan in uw huisstijl opgemaakt worden. Reviews versterken de positie van uw website in de organische zoek resultaten van Google, u krijgt "Google sterren" bij uw vermelding van de zoekresultaten. Voor meer informatie klik hier.
Google Sterren

Wij willen graag dat u onze website zo goed mogelijk kunt gebruiken. Daarvoor plaatsen we cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten