Word-of-Mouth? Social Word-of-Mouth? Electronic Word-of-Mouth?

Mond-tot-mond (Word-of-Mouth; WOM) reclame is één van de krachtigste marketinginstrumenten voor bedrijven. Hedendaags komt mond-tot-mond reclame vooral vaak voor op social media (Social Word-of-Mouth; sWOM). sWOM deelt veel kenmerken met WOM, maar kent ook cruciale verschillen. In tegenstelling tot WOM heeft sWOM het voordeel dat consumenten informatie kunnen delen op de tijd en plaats die zij willen. Verder betreft WOM één-op-één mondelinge communicatie en wordt sWOM geschreven/getypt en gedeeld met velen binnen die persoon zijn sociale netwerk.

We putten uit de theorie van sociale risico om voorspellingen te doen over de bereidheid van consumenten om aan sWOM deel te nemen. sWOM wordt vaak geleverd binnen een gevestigd en diepgeworteld dagelijkse kring van mensen, zoals familie, vrienden, schoolkameraden en kennissen. Een persoon heeft een online reputatie opgebouwd binnen zijn sociale netwerk en wil deze reputatie behouden. Om deze reden zijn mensen geneigd minder snel mond-tot-mond aanbevelingen te doen binnen een sociaal netwerk online. Iedereen kan binnen zijn/haar sociale netwerk meelezen waardoor de waargenomen sociale risicofactoren hoger liggen. Dit in tegenstelling tot offline WOM. Dit roept de volgende vraag op: wat zijn de motieven van consumenten om zich bezig te houden met eWOM en wanneer delen ze de ervaring wel of niet op social media?

Wil je het hele artikel lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden.

Download het artikel


Met je aanmelding stem je erin toe dat een medewerker van Feeddex contact met je mag opnemen, om te inventariseren hoe we je kunnen helpen. Je komt niet op een mailing list te staan.

Wij willen graag dat u onze website zo goed mogelijk kunt gebruiken. Daarvoor plaatsen we cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten