Wat is een goede NPS?


Bij welke NPS score doe je het goed?

Steeds meer organisaties gebruiken en meten de Net Promoter Score (NPS) als kengetal voor klanttevredenheid en loyaliteit. Veelgehoorde vraag die wij in de markt horen is:

Bij welke NPS score doe je het goed?

De theorie zegt hierover allereerst dat de score positief moet zijn, want dan heeft de organisatie meer klanten die haar aanbevelen dan klanten die haar afraden en negatief over de organisatie spreken.

Vervolgens kun je zeggen hoe hoger de score hoe beter de organisatie presteert. Logisch maar om de vraag te kunnen beantwoorden wilt u ook weten hoe u scoort ten opzichte van andere organisaties. In onderstaande grafiek ziet u de spreiding van de NPS scores van een aantal sectoren waarin Feeddex NPS-metingen uitvoert. Wat opvalt is dat de scores variëren per sector en dat er veel spreiding is. De vraag of u het goed doet hangt dus ook af van de sector waarin u opereert en wat het gemiddelde is. Doet u het beter dan gemiddeld dan gaat u zich onderscheiden van de rest en dan doet u het goed.
nps grafiek
NPS benchmark

NPS Feeddex benchmark

In sommige sectoren doet u het goed vanaf een NPS van 20, in andere sectoren gaan bedrijven zich onderscheiden vanaf een NPS van 30-35. In ieder geval is het aan u om de lat ieder jaar een stukje hoger te leggen en om uw eigen score te verbeteren. Het continu meten van feedback en NPS na klantcontacten kan u hierbij helpen. In de praktijk zien wij dat organisaties die continu meten (en hier actief op sturen!) beter in staat zijn om hun NPS scores te verbeteren.

Wij willen graag dat u onze website zo goed mogelijk kunt gebruiken. Daarvoor plaatsen we cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten