Root Cause Analysis

Root Cause Analysis (RCA) is oorspronkelijk een kwaliteitsmanagement techniek om achter dieper liggende oorzaken van issues te komen. De methodiek richt zich op het herhaaldelijk stellen van ‘de waarom vraag’. Ook in klant- en medewerkerstevredenheidsonderzoek wordt de root cause methode gebruikt maar op een iets andere wijze. Onder bepaalde voorwaarden kan de root cause onderzoeksmethode een geschikte methode zijn.

De root cause benadering komt neer op het categoriseren van open opmerkingen door de klant op basis van van te voren bepaalde categorieën en subcategorieën. Het voordeel van de root cause benadering is dat de klant met één klik aangeeft wat hij of zij belangrijk vindt. De klant brengt als het ware een weging aan in alle mogelijke issues die bij zijn oordeel een rol spelen.

Wil je het hele artikel lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden.

Download artikel


Met je aanmelding stem je erin toe dat een medewerker van Feeddex contact met je mag opnemen, om te inventariseren hoe we je kunnen helpen. Je komt niet op een mailing list te staan.

Wij willen graag dat u onze website zo goed mogelijk kunt gebruiken. Daarvoor plaatsen we cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten